Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

fredag, september 2

En annen type bestemorsruter

Bestemorsruter heklet på den klassiske måten er alltid søte, men likevel synes jeg det er morsomt når ting oppstår i "ny drakt". På et svensk nettsted fant jeg oppskrift på slike ruter heklet etter samme prinsipp som i lappeteknikk. Mønsteret dannes i henhold til måten de blir sammensatt på, og hvilket fargevalg man tar. Uansett - mulighetene er svært mange med dette enkle heklemønsteret.

Her er rutene brukt til teppe i den gamle dukkvogna jeg kjøpte på loppis i fjor. Har i tillegg pyntet litt med hekleblomster.







Med samme type ruter har jeg også heklet et etui til oppbevaring av småsaker. Her er rutene sydd sammen på en annen måte slik at mønsteret blir forskjellig fra teppet til dukkevogna. Garnet som her er brukt er ganske grovt ullgarn, og dermed blir utseendet også røffere. Har brukt etuiet til oppbevaring av plaster, desinfeksjonsmiddel o.l. når vi har vært på tur.






19 kommentarer:

Anonym sa...

Så lekkert,har aldri sett
slike før. Søtt vognteppe.
Helgeklem fra Mette.

Merethe sa...

Stilig at du har laget teppet på denne måten. har heller ikke sett det på den måten. God helg. Merethe

Anonym sa...

Veska var kjempefin,
og så mange flotte innlegg
du har lagt ut. En super
maler er du også.

Tino sa...

Så stilig teppet ble, har ikke sett lignende jeg heller. Dukkevognen minner om den jeg hadde som liten bare at min var rød.
Ønsker deg en fin helg,
Klem T

Annelis hantverk sa...

Så vackra färger i dina virkade rutor! Det mönstret har jag inte sett tidigere. Lilla väskan är ju superfin!
Kram!

Unknown sa...

Hej Janne
Vilken vacker filt du har gjort med mormorsrutor, och vackra färger.

Kramar till dej
/Maggan http://vindsromantik.blogspot.com/

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Stilig!!
Har aldri sett denne varianten før:)
Morro å oppdage nye ting,som må prøves ut.
Ønsker deg ei flott helg!

Käranån sa...

Jättefina mormorsrutor! Jag har inte sett det mönster förut, roligt att det kommer nya mönster!
Ha en skön helg!

anneskreative sa...

Artig variasjon av det gamle og kjente,,,,dette må jeg prøve på.
Ha en fin høsthelg.
Anne

Mette sa...

Artig ide!

"Romfortrivsel" sa...

Det var en flott variant!
Moro å finne nye innfallsvinkler på ideer.
En trivelig helg til deg!

Ruths datter sa...

Veldig tøft ble dette. Hvor finner du dette mønsteret da tro? Artig med sånne nye vrier.
Klem og god helg

Ingunns hobby sa...

Dette ble kjempefint, artig med andre bestemorsruter enn vanlig

Klarafina sa...

Denne varianten har jeg ikke sett før. Fine....morsomt med noe nytt :)

Tussi sa...

Enig med deg, det er hyggelig å finne nye oppskrifter - og dette var jo særdeles vellykket!
Ha en fin uke :)

Lindas hobbyhjørne sa...

Så utrolig fint, har aldri sett maken før!! Har sittet å studert dem, men kan ikke forstå hvordan du har heklet dem!! :)
Ha en fin dag, klem.

helle sa...

Flotte farver på dit hæklede tæppe, det passer så fint til dukkevognen!

Bor din søn og kæreste i husbåd?? -ja nu vil jeg håbe at de også snart får sig et kollegieværelse eller andet mere landfast og lunt! Det er åbenbart et mere udbredt problem end jeg troede. Held og lykke!

Klem Helle

Tovepia sa...

Dette har jeg aldri sett før, det var direkte lekkert!
Nydelige farger og dekorativt mønster, godt å se andre varianter på tepper!
Nyt helga, klem fra meg;)

h.espe sa...

Hei på deg!
Så fin vri på bestemorsrutene - vognteppet ble kjempefint, og likeså sminkepungen :)

Ønsker deg en fin helg!

Klem fra Hildegunn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails