Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

tirsdag, mai 10

Gjenbrukskjole av duker og bokomtale

Det har samlet seg opp en del duker her hos meg. De fleste er kjøpt på loppis og bruktbutikker. Ser bestandig for meg et eller annet de kan brukes til, men som regel går dette i glemmeboken om jeg ikke starter prosjektet umiddelbart. Men nå har jeg faktisk benyttet meg av litt av lageret for å sy kjole til meg selv. Kjolens liv er sydd av en dongeryløper funnet i gjenbruksbutikk, og selve skjørtet er sydd av en damasklignende duk kjøpt på loppis. Hjertepynten er også hentet fra en brodert duk fra et loppisbesøk. Mønsteret kjolen er sydd etter ble kjøpt på Stoff og Stil for bortimot 15 år siden. Var litt spent på om jeg fortsatt kunne bruke samme mønster, for som kjent hender det at ting forandrer seg rent kroppsmessig. Men heldigvis så passet mønsterstørrelsen fortsatt. Litt dumt at mønstrene i Stoff og Stil bare kan kjøpes i enkeltstørrelser. Men fordelen er at man slipper å tegne av mønsteret i den størresen du har bruk for, slik som ved kjøp av Burda, Simplicity osv.











Et hjerte i korstingsbroderi nederst på baksiden av kjolen ......


Maleren fra Shanghai av Jennifer Cody Epstein ble påskelektyren for meg. Ikke akkurat noen krimbok, men likevel en bok som "gikk rett hjem" hos meg. Da jeg kjøpte boka ante jeg ikke at historien var hentet fra virkeligheten og at hovedpersonen, Pan Yuliang, var en meget kontroversiell kvinnelig kinesisk maler. Har funnet både bilder av henne selv og hennes kunst på nettet. Yuliang ble 14 år gammel solgt til en bordell, men ble "reddet" av en rik kunde, og ble senere hans konkubine. Hennes mann bidro til å stimulere hennes kunstneriske evner, og finansierte hennes utdannelse innen malekunsten. Yuliang adopterte vestlig malekunst hvor aktmodeller var en naturlig del av kunstformidlingen, men dette ble ikke godtatt i hennes hjemland Kina, og hun ble aldri anerkjent som kunstner i sitt hjemland pga. dette. For meg var dette en nydelig bok..........


13 kommentarer:

Mona sa...

Så flott kjole du har sydd. Du er kjempeflink!

Anonym sa...

Kjempefin kjole. Gjenbruk er veldig spennende, og ingen har maken.Jeg har satt meg ved symaskinen igjen, jeg også, så det har blitt litt omgjøring av forskjellige plagg.Hilsen Johannes rom.

Unknown sa...

Så fin den var. Jeg sydde kjole igår jeg også. Prøver å bruke slike kjoler som mitt eget design og liker det. Kjolene er spesielle og ingen har maken og man finner liksom sin egen stil.
Flott og holde størrelsen sin det er nok som forandrer seg loikevel. klem fra meg. :))

Lindas hobbyhjørne sa...

Så utrolig oppfinnsom du er :)
Den ble jo kjempefin!
Ha en fin dag, klem

Vform sa...

Hej Janne!
Fantastisk fin klänning du sytt!
Vad du är oppfinningsrik! Inte behöver det kosta en massa slantar inte :)
Verkar vara en läsvärd bok!
Finfin dag till dig!
Kram V.

Groskro sa...

Så fin kjole!! Og boka virker veldig fin - det er morsomt når en finner en bok som treffer en!! :-)

helle sa...

Jamen hvor blev den smuk, din genbrugskjole, og hvor er det godt at du fik gjort realiteter ud af dine ideer. Jeg har samme intentioner som du med mine blonder og gamle gardiner, er blot ikke kommet igang!

Klem til dig ven!

Helle

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flink du er!
Nydelig kjole, likte spesielt godt de søte detaljene, det ble prikken over i-en.

Fin kveld til deg!

Smykkas sa...

Litt av en kjole du har sydd deg. Jeg er virkelig imponert over kreativiteten.

Boken høres veldig interessant ut.

Klem

anneskreative sa...

Så lekkert da,,,moro og få en ny fin kjole av "ingenting" Smiler.
Og en som ingen andre har maken til,
Enig i at det er litt dumt at mønstrene på Stoff og stil bare er en str,,,,
Ha en fin våruke.
Anne

Anonym sa...

Hei.Kjempe søt kjole.Nydelig.Ønsker deg og dine en riktig fin 17 Mai.Klem fra Bodil.

mimmi-leone sa...

For en nydelig kjole du har laget.
Elsker gjenbruk, takk for inspirasjon!

Ønsker deg en fin dag i morgen, kos deg masse!

rita nordli sa...

heia Janne og takk for sist.Vil bare si at bloggen din er kjempefin...og du er kjempeflink;)klem fra Rita

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails