Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

tirsdag, september 29

Loppefunn

Lørdag var det igjen loppemarked i Byskogen, og da jeg på veg til byen så skiltet hvor dette ble kunngjort, styrte bilen nesten av seg selv i retning loppemarkedet. Og det er jeg glad for at den gjorde, for her var det mange godbiter. Da jeg oppdaget servisedeler i stråmønster av samme merke som jeg for noen uker siden kjøpte på auksjon, kunne det ikke ha vært bedre. Her fant jeg i tillegg fløtesett og eggeglass. En gammel bolle fra Figgjo ble også med på kjøpet - alt til den nette sum av femti kroner.

I tillegg kjøpte jeg noen fine hekleduker........

Og noen flotte broderier i samme stil som jeg nå begynner å få en god del av. Kanskje det blir teppe over sofaen til jul ........

Og så til slutt må jeg vise fram denne artige kakeboksen. Kjempekul! Tok den med på skolen hvor jeg jobber, for den passer utmerket i et barnemiljø.

Konkurranse hos "Tankespinn og fargeklatter"

Laila Karin som har overnevnte blogg, har en konkurranse på gang. Temaet er livsglede. Jeg er ikke så flink til å kaste meg på slike konkurranser (ikke har jeg tid heller), men dette var litt utenom det vanlige, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å stille med et bidrag her. Bidraget mitt går vel kanskje mest ut på hva som gir livsglede (for meg) ....... Jeg er ingen stor poet, så dere får bære over med meg.

Livsglede er å gå tur
i vår vakre natur,
med niste i sekken,
raste ved bekken,
legge seg i lynget,
se trekronene gynge,
høre fuglene synge,
fri for alt som kan tynge.

Livsglede er å finne
de første modne bær,
kunne plukke frukt
fra hagens trær,
kjenne kalde snefnugg
smelte på mitt kinn,
gå tur en frostklar kveld
i måneskinn,
sanse våren med hele mitt sinn,
slippe den i hjertet inn.


Den frekke nabokjerringa

I hagen har vi et epletre som nå bugner av store saftige epler. I går morges stakk jeg bortom treet for å ta med meg noen epler på jobb. Peilet ut noen av de største av dem alle, og skulle til å ta dem ned fra treet - men oppdaget at alt ikke var som det skulle være. For eplene var nemlig uthulet på den ene siden, akkurat slik som gresskarene som brukes i halloweenfeiringen i USA. Det er bare det at det ikke er halloween enda, og ikke er det gresskar vi har med å gjøre heller. Gjett hvem synderen er? Jo, det er nabokjerringa som bestandig er kledd i sort og hvitt. Tar man klesdrakten i betraktning skulle man tro hun hadde nonneblod i årene, men hun har nok ikke de samme kvaliteter som nonnene dessverre. Spesielt ikke når det gjelder ærlighet........ I sommer spiste hun en skål med cookies og en snipp av banankaken som stod på verandaen i et ubevoktet øyeblikk (jeg var bare inne for å hente kaffekannen). Siden hun hadde "småbarn" i nærmeste grantre, var jeg ikke så streng med henne. Men nå er jeg ikke så tilgivende lenger. For barna har forlatt barndomshjemmet forlengst, og hun har tid til å skaffe seg føde på skikkelig vis. I tillegg til at hun ved flere anledninger tok seg noen flyveturer i stua, og la igjen visittkort både her og der, bidrar dette til at jeg nå har fått nok. Ja, jeg snakker om skjæra, og jeg forlanger nå å få ha eplene mine i fred.......

10 kommentarer:

Monicas sa...

du verden så masse fint du har fått deg på marked....:)håper kvelden er flott

Laila -Karin sa...

Flott innlegg til livsglede konkuransen
Ha en fin morgendag
Klem

vform sa...

Vilka fina loppisfynd du gjort!
Fin var också dikten "livsglädje":)
Ha en fin dag!

Mona sa...

Fine ting du fant på loppemarkedet. Vi også sliter med epletyver. Plukket inn resten i går. Det ble to store kasser med nydelige epler. Fikk veldig lyst på tilslørte bondepiker så må nok lage det snart. ha en fortsatt fin uke.

Anonym sa...

Hei.Fine ting du fikk tak i på loppemarked.Er så fin koppene med stråmønster...Trist att fuggelen har tatt epplene dine.Rart att de ikke kommet hit...Hær ær det marken som spiser når de detter ned.Ha en riktig fin Onsdag.Klem fra Bodil...

Romantiske Stinemor sa...

Hei så flott blogg du har og så mange fine skatter du hadde fått tak i:-)
Følger deg videre..
:-)

oline's skattekammer sa...

Så masse fine lopper du har fått tak i. Stemningsfullt dikt, koselig var det, leste med forundring om nabotyve, men lo godt da jeg fant ut av det. Hehe, morsomt innlegg! Jo, vi sku nok fått det kjempekjekt i felles hi. Hadde nok blitt lite med soving, men med min lakenskrekk hadde det bare vært morsomt! Ha en fin onsdag!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Flott innlegg fra deg!
Mange flotte loppefunn også, likte så godt den bollen:)
Synd med eplene, de var virkelig store.
Ha en flott kveld:)

Tussi sa...

Så flotte loppefunn!
Artig historie om skjæra, som jo er litt av en luring..
Her i nord har vi ikke epler, men jeg kan berette at hun heller ikke går av veien for å spise jordbær..

Sigrunn sa...

Sånn nabokjærring som du snakka om har æ å,men ho e bære svart eller mørk brun(Svarttrosten e ivrig i tjenesta her ja) Di stakkars eplan som storman ikkje tok,dæm såg slik ut her å.
Fine loppisfunn igjen ser æ :)
Ser dæ vel i gågata på lørdag da? Æ ska værra både der å i bystyresal'n.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails