Hobbydagbok

Denne bloggen er ment å være min hobbydagbok, hvor jeg forteller om skapertrang, ferdige og uferdige prosjekter, og litt til.
Samtidig håper jeg å kunne utveksle idéer og finne inspirasjon fra andre med samme interesser som meg selv.

tirsdag, september 9

Utfordring



Utfordringen kom fra Trollkåno, og har følgende ordlyd:

Utfordringen handler om ting en er glad i, som betyr noe for deg selv, som en har dratt med seg på "ørten" flyttelass, og som en ikke får seg til å kaste. Og som en av og til kikker på, med smil om munnen......... For min del måtte det bli "vassausa te farmor Jenny". Den henger i kjøkkentaket sammen med andre ting som har stor betydning for meg.

Denne ausen vet jeg ble brukt som "drikkeause" i mine besteforeldres hus da min far og hans søsken vokste opp. Det var ikke innlagt vann den gangen, og vannet ble hentet fra brønnen oppom huset. Vannet ble oppbevart i en bøtte på kjøkkenet, med "vassausa" hengende like ved. Alle som ble tørste brukte denne ausa ved behov. Hva ville ha skjedd om slike ting ble gjort i dag?

Da min farmor døde for sju år siden, var denne ausa en av de tingene jeg satte mest pris på å arve etter henne. Den bærer tydelig preg av å ha vært brukt. Tror også den har hatt mange turer i gulvet opp gjennom årenes løp. Med sju barn i huset måtte man vel regne med slike uhell .......

1 kommentar:

Sigrunn sa...

En sånn en hadde vi også, og jeg husker godt den var i bruk før vi fikk innlagt vann (Oi, dette høres ut som om jeg er eldgammel). Vassausa hang på vassbøtta eller på en krok på veggen klar til bruk,og alle brukte den. Det var før vi visste at det var uhygienisk, det ordet fantes vel ikke i vokabularet når det gjaldt vassausa.
Stakk egentlig innom for å si at det er noe til deg på bloggen min.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails